سیستم تعلیق خودرو

پروژه ارتعاشات

در پروژه ارتعاشات، بررسی ارتعاشی سیستم تعلیق خودرو انجام خواهد شد.

سیستم تعلیق خودرو یکی از مهمترین سیستم های خودرو می باشد. این سیستم شامل چرخ ها و سیستم فنر و کمک فنر خودرو اســت. خودرو توســط این ســیســتم ها روی جاده قرار گرفته اســت. انتقال نیروی عمودی بین جاده و بدنه ی خودرو و سـرنشـین از طریق سـیسـتم تعلیق انجام می گیرد. سـیسـتم تعلیق در مطالعات کنترلی خودرو به صـورت های مختلفی مدل می شود. این مدل ها با توجه به پارامترهای مورد مطالعه طراح و همچنین دقت مورد نظر او انتخاب می گردند.

این پروژه شامل چهار فاز می باشد:

فاز اول:

در این فاز از پروژه، قسمت های تشکیل دهنده سیستم تعلیق خودرو و وظایف آن و همچنین انواع سیستم های تعلیق خودرو شرح داده خواهد شد. همچنین انواع مدل های ارائه شده برای تحلیل ارتعاشات خودرو نام برده می شود.

فاز دوم:

در این قسمت از پروژه، به بررسی و تحلیل مدل یک درجه آزادی خودرو پرداخته می شود. در واقع بدنه خودرو و تایرها بصورت یک جرم درنظر گرفته شده و سختی و میرایی تایر نیز درنظر گرفته شده است. محاسبات به دو شکل، ارتعاشات آزاد و تحریک نیرویی حاصل از نامیزانی موتور و تحریک پایه که در آن جاده بصورت پروفیل های مختلف تمام سینوسی، نیم سینوسی، مثلثی و مثلث قائم الزاویه درنظر گرفته شده است.

مواردی شامل فرکانس طبیعی، نامیزانی موتور، تاثیر افزایش سختی و میرایی برروی جابجایی بدنه و شتاب وارد بر سرنشینان، تحریک نیرویی دارای دو فرکانس و همچنین بازطراحی سیستم تعلیق یک درجه آزادی با شرایط تعریف شده در این فاز بررسی می شوند.

فاز سوم:

در این فاز از گزارش به بررسی ارتعاشات حاکم بر مدل یک چهارم خودرو پرداخته می شود، مدل در نظر گرفته شده در این حالت یک مدل دو درجه آزادی بوده که شامل دو جرم، یکی جرم تایر و جرم دیگر بیانگر متعلقات خودرو می باشد و سیستم کمک  فنر نیز دارای میرایی می باشد. ابتدا معادلات دیفرانسیل حاکم بر سیستم و فرکانس طبیعی ها بدست آمده و شکل مودهای سیستم رسم می گردند.

سپس به ازای ورودی جاده تمام سینوسی و نیم سینوسی پاسخ سیستم محاسبه و نمودارهای شتاب، انحراف تعلیق و انحراف تایر رسم می گردند. منحنی های فرکانسی رسم و تاثیر سرعت خودرو و افزوده شدن تعداد سرنشینان خودرو بر منحنی فرکانسی بررسی می گردد. و در انتهای این فاز تاثیر تغییر سختی و میرایی سیستم برای حالات مختلف بررسی و مقایسه می شود.

فاز چهارم:

در فاز اخر این پروژه، از مدل نیم خودرو با چهار درجه آزادی استفاده گردیده است. در این قسمت معادلات دیفرانسیل حاکم بر مسئله با استفاده از روش لاگرانژ استخراج و سپس فرکانس های طبیعی و شکل مودهای نرمال شده رسم می گردد.

تمام نمودارها و خروجی های این پروژه توسط کدنویسی با نرم افزار متلب (Matlab) استخراج گردیده است.

فایل پروژه ارتعاشات شامل:

  • ۷۵ صفحه گزارش کامل پروژه بصورت فایل ورد (Word)
  • گزارش کامل پروژه بصورت فایل Pdf
  • تمامی کدهای متلب
  • فایل ضمیمه تشریح و داده های مسئله